Ti 24.1.Senja, Jarl» Onnittele sähköisellä kortilla!
Hae
Uteluarkisto


Utelu: "Kuinka sanoa työkaverille, että ei vihellä tai laula, niin ettei toinen vedä poroja sieraimiin? Olemme asiakaspalvelussa ja hyvät käytöstavat ovat joskus hukassa. Odotusaulassa saattaa olla useita asiakkaita, kuka minkäkin asian takia tulleita. Myös oma keskittyminen työtekoon on välillä vaikeaa ko. asian takia. Onko suoraan sanominen ainoa vaihtoehto, kun vihjailut leikin kautta ei tepsi..?!"

Vastauksia 143



Hei! Sanoisin suoraan. Asiakkaalla on oikeus hyvään asiakaspalveluun! Kerro miten työkaverin käytös vaikuttaa sinuun. Jos käytös ei muutu ota yhtyttä esimieheen. Onko työkaverisi oikeassa ammatissa? Voiko siirtää muuhun työhön jos asiakaspalvelu ei suju? Vanha sanonta hyvä kello kauas kuuluu huono kello vielä kauemmaksi! Jos asiakas saa huonoa palvelua. Ei tule toista kertaa jos pystyy valitseen!

Jasmine

________________________________________

Sano suoraan kahden kesken, mutta niin ettet loukkaa hänen tunteitaan.

Eijaa

________________________________________

Paras tapa on jutellla suoraan mutta ystävällisesti. Kerro ensin, että on tosi kiva huomata, että työkaveri on hyvällä tuulella ja se piristää kaikkia. Mutta sitten voi kertoa, että lauleskelu ja viheltely vaikeuttaa keskittyjistä. Ajatukset hyppää pois työstä jne.. Ystävälliset sanat pehmittävät kurjankin asian kertomista. Sekin voi loukata, mutta ei niin pahasti kuin suoraan töksäyttäminen.

Riitta

________________________________________

Annoit jo vastauksen itse.Tärkeintä on totuuden kertominen työtoverille:Ole ystävällinen ja lopeta viheltely/lauleskelu.Se häiritsee keskittymistäni työhöni.Kiitos, kun ymmärrät.

Jokaisella on oikeus työrauhaan

________________________________________

Huomenia! Kysy, miksi toinen viheltää tai laulaa niin paljon. Jos viheltää tai laulaa hyvin, sen luulisi piristävän. Oletan, että asiakaspalvelussa on isompi porukka, niin tiimipalaveri pystyyn ja sovitte yhdessä säännöt. Jos niitä sitten rikkoo, on helpomaa ottaa asia suoraan puheeksi.

Heidi

________________________________________

"Vedä poroja sieraimmiin" on eläinrääkkäystä ;). Laske kymmeneen on parempi vaihtoehto, yön yli nukkuminen antaa aikaa pohtia asioita kaikessa rauhassa ja laiha riitakin on parempi kuin lihava riita, vaikka pata kattilaa soimaa, kun on musta kylki kummallakin.

-Hannu

________________________________________

Nuoruudesta muistan, että me "pohojalaisina" sanottiin suoraa: "Jos mulle laulat, niin lopeta!" Vanha johtaja meidän osuuskaupassa ei ollenkan tykännyt, jos myyjät vaan laiskotteli ja poheli omia juttujaan tiskin takana! Severi-johtaja komensi: "Kiertäkää edes tiskiä (siis myyntipöytää), jos ei teillä muuta työtä ole!"

Osuuskaupan tyttö

________________________________________

Kyllä nyt on sanottava suoraan, mutta mahdollisimman kauniisti ja ystävällisesti. Vähän sitä voisi vielä perustellakin tosiasioilla.

Marketta

________________________________________

Hei ole kiltti heitä vaikka pienillä kivillä, mutta älä vihellä tai laula.

Anteeksi, mutta vihellys ja laulu häiritsevät keskittymistäni joten voitko tehdä niitä vaan kotonasi kiitos ❤️

Nita

________________________________________

Voisitte keskustella asiasta, mikä asia asiakaspalvelussa ketäkin häiritsee, ehkäpä viheltäjälläkin on jokin häntä häiritsevä tekijä...? Jospa näin pystyisi kauniisti hänelle myös kertomaan, että laulelu ja viheltely ei ehkä ole hyvä asia muualla, kuin suihkussa tai jos pakottava tarve tulee päästää äänet ilmoille päivän aikana, niin sitten WC:ssä käydessään. Keskustelun alussa voisi laittaa leikkimielisesti vaikka kahvinporoja tai herneitä purkkiin ja aloittaa sillä, ettei kenenkään tarvitsisi nenäänsä jompaa kumpaa laittaa, että asialla olisi myös pieni "VITSI" no itse työskentelen yksin asiakaspalvelussa,enkä ole moiseen ongelmaan törmännyt, , että tsemppiä asian hoitamiseen hyvillä mielin :-)

yli 35v.yrittäjänä

________________________________________

Tämä ei nyt ole ehkä "oikea" ohje mutta pakko kertoa koska silloin osui kohdilleen. Idols oli tuore ohjelma jota lapset tietenkin katselivat innolla. Joku päivä sitten lauleskelin huonolla äänelläni keittiössä jolloin 10 vee poikani päästi töräysäänen ja sanoi "ei jatkoon". Mitäs siinä voi muuta kuin nauraa mutta viesti meni perille.

Äippä

________________________________________

Yleensä on syytä sanoa kaikki kritiikki suoraan. Mahdollisimman tahdikkaasti tietysti.

KJCM

________________________________________

Antaisin tuomarinpillin ja toteaisin ystävällisesti ja jämäkästi, että osaat hienosti vihellellä, mutta se kuulostaa paremmalta tuolla ulkona.

Viuhvauh

________________________________________

Suoraan sanominen on parasta. Sehän on sinunkin työpaikkasi. Sano toiselle että jos hänelle työ on pelkkää negatiivista, hän joko pitäisi ne tunteet sisällään tai hakeutuu uusiin töihin, koska kyse on myös sinun työympäristöstäsi. Itse tein näin, pelottava askel, mutta reaktio siihen oli vain positiivinen. Myös muilta työntekijöiltä.

Miia

________________________________________

Ystävällisesti suoraan sanottuna on paras tapa sanoa asiasta ja lisäksi voi todeta, että työtoverin laulutautoja voi sitten vaikka hyödyntää joka vuosi työpaikan pikkujoulussa :) Ilon kautta suoraan siis!

"suoraan sanottuna,suuri piirtein, sellaista elämä on"

________________________________________

Hei,

Esitän kaksi eri tapaa:

Ensiksi asiasta voi puhua rauhallisesti ja ihan kiertelemättä mutta kauniisti. Sano vaikka, että sinulla on ihan kiva lauluääni ja vihellät hauskasti. Äänesi on niin voimakas että ajatukset ja asiat unohtuvat mitä on tekemässä! Voisimmeko sopia, että konsertoisit vaikka kahvitauolla tai ulkona.

Toinen tapa ilmaista ilkeästi korjausta asiaan on kertakaikkinen jyrkkyys ilmoittaa, että mielestäsi viheltäjällä on nyt joku läpi jäänyt kehossaan pahasti raolleen, että läpiveto vinkuu korvia ja työntekoa haittaavasti taas...

maalaisserkku

________________________________________

Asiasta olisi pitänyt sanoa heti. Mitä kauemmin sanomista lykkää, sitä tyhmemmältä itsestään tuntuu ottaa asia puheeksi myöhemmin, kun toinen on jo lauleskellut kuukausia. Mitä jos keksisi esimerkin mitä olisi tapahtunut jollekin ystävälle joka olisi kokenut asiakkaana ollessaan vastaavan lauleskelun ja viheltelyn epäasiallisena käytöksenä?

Vaikea juttu

________________________________________

Rauhallisesti sanot asiasta, kun itse olet rauhallinen harvoin kukaan alkaa silloin sinulle huutamaan. Minä sanoisin suoraan asiasta ja perustelisin sen sillä ettei itseäni pelkästään vaan asiakkaitakin viheltely häiritsee. Jos työkaveri hetkeksi suuttuu siitä ei ole vaaraa kenellekään. Järkevänä ihmisenä hän ymmärtää kommenttisi. Ihmisillä on tapoja ja asioita, joita teemme automaattisesti ja on vastuullista kanssa ihmisille sanoa niistä. Olen sanonut samantapaisesta asiasta työkaverille ja hän ymmärsi asian hyvin.

Iltistäti

________________________________________

Jo vain, suoraan ja kakistelematta on se paras tapa. Sanavalinta on toki tärkeä, mutta rehellisyys kannattaa - aina.

Ansku

________________________________________

Suoraan sanominen on parempi vaihtoehto, mitä suotta vihjailemaan, jos niin viesti ei mene perille

-i

________________________________________

Onko työkaverisi hyväntuulinen, kun hän viheltää tai laulaa? Onko hän avoin, iloluontoinen ja musikaalinen? Onko mahdollista että joku asiakkaistanne kokee, että teillä on hyvä meininki? Minulla on päinvastainen ongelma: kun menen mieheni kanssa kauppaan, alan vaistomaisesti hyräillä kun ostosten teko on loppusuoralla ja olemme tulossa kassalle. En ole sitä edes itse huomannut, mutta mieheni kertoi siitä joskus hyvin kiusaantuneena ja harmistuneena, että häntä aina nolottaa kun tullaan kassalle ja minä hyräilen. "Kaikki sitä varmaan ihmettelee", sanoi hän. Olin oikein hämmästynyt. En ollut itse koko asiaa huomannut. Se vain pulppusi.Kerroin miehelleni että mahtaako se tosiaan häiritä muista asiakkaita ja kassaa. Hän arveli että niin on. Lupasin vähentää tai lopettaa, mutta sieltähän se hyräily pakkaa aina pulppuamaan. Pitäisikö meidän maitokaupan kassalle laittaa sama kysely kuin teidän asiakastilaanne: Heitä tästä ämpäriin punainen pallo, jos luomu-musiikki häiritsee ja heitä vihreä pallo, jos se tuntuu mukavalta. Ja neuvoksi: Suora asian kertominen työkaverille perusteluineen on paras. Jätä tuossa keskustelussa negatiivinen tunnetaakka pois ja puhu asit asioina.

Mirja

________________________________________

Minun työkaveri viheltelee sisäänpäin siten, että huulet eivät liiku mutta ärsyttävä ääni syntyy. Hän tekee sen joskus ehkä huomaamattaan. Sanon hänelle, älä vihellä, tai voitko olla viheltämättä! Yleensä tehoaa. Suhteeni työkaveriini on sen verran läheinen, että voin sanoa suoraan. Luulisin, että paras tapa sanoa suoraan, mitä kärsiä.

Lekku

________________________________________

Sano työkaverille, että haluat jutella hänen kanssaan eräästä asiasta. Valitse rauhallinen ja miellyttävä hetki, jolloin otat asian puheeksi. Käytä "minäviestintää" eli kerro, että olemme asiakaspalvelussa ja minä koen, että sinun viheltelysi ja laulamisesi häiritsee asiakkaan ja minun kohtaamista. Kysy, oletko ajatellut, että se voi häiritä myös asiakkaita, jotka odottavat vuoroaan ja joutuvat pakolla häntä kuuntelemaan. Voisitte yhdessä palautella mieleen, mitä teiltä asiakaspalvelussa odotetaan. Rauhallinen suora keskustelu on parempi tapa kuin vihjailut. Vihjailuja ei välttämättä ymmärretä kuten olet jo huomannutkin.

Marjaana

________________________________________

Takavuosilta, 1990 luvulta, muistan Vantaan laulavan bussi -kuskin. Asiakkaat, nousivat räntäsateesta bussin kyytiin. Kuljettaja tunsi ison osan vakituisista matkustajista. Meidän mammalle kajahti heti "Hei Karjalasta heilin minä löysin", Minulle sävelet löytyivät "Punatukkaisesta tytöstä". Äiti viiden lapsen kanssa rännästä märkänä, suli hymyyn, kun "Lapin äidin kehtolaulu" jne. Tällä kaverilla oli upea laulunääni ja aina hän tuntui löytävän juuri ne oikeat sävelet. Hapannaamoja ei näkynyt missään.

Tähän kysymykseen on pakko esittää vastakysymys: "Osaako työkaveri laulaa?" Jos osaa, niin olisko parempi rohkaista jatkamaan? Hapannaamoja meillä riittää, mutta laululla voi saada monet sulamaan hymyyn.

Laulava lihamestari

________________________________________

Laulaminen ja viheltäminen on aina ja missä vaan iloinen asia, eikä liene paikkaa missä se ei toisi iloa ihmisten elämään, jopa kaksinverroin - odottamattomassa paikassa - kuten asiakaspalvelussa.

Iloa, valoa ja rakkautta sävelin elämäänne!

FoxWood

________________________________________

Kerro esimiehellesi, joka voi mainita asiasta esimerkinomaisesti, kuinka se häiritsee / ei sovi asiakaspalveluun. Jossain työpaikan palaverissa voitte ottaa puheeksi mutkin toimintatavat asiakaspalvelussa/avotoimistossa.

Vanha virkamies

________________________________________

Pitää sanoa suoraan, mutta sen voi tehdä ystävällisesti ja suoraviivaisesti.

"Hyvä työkaveri. Mennäänkö kahville. Haluan jutella sinulle asiasta, joka vaivaa minua."

Kahvilla:" Aulassa olevia ihmisiä ajoittain häiritsee se, että lallattelet ja viheltelet aika kovaäänisesti työpisteessäsi. Se oikeasti häiritsee paikalla olijoita. Puhun tätä asiaa vakavasti, ja toivon että kiinnität asiaan huomiota. Asia on vaivannut minua jo jonkun aikaa, hyvä että sain tämän sinulle sanottua."

Pentti

________________________________________

Eiköhän se kuuluisa hampurilaismalli ole tässäkin tapauksessa paras vaihtoehto esim. olet kyllä tosi hyvä laulaja ja sulla on sävelkorvaa, mutta voisitko toteuttaa itseäsi esim. karaokessa, useampi pääsisi silloin nauttimaan äänestäsi

veera

________________________________________

Olen sen kannalla että suoraan puhumalla, mutta kauniisti ja hyvin asian perustellen saavutetaan aina paras tulos.

Se tulee puhdistamaan ilmapiiriä ja helpottaa omaa työntekoa !

K.K.

________________________________________

Ei taida olla työkaverin tehtävä kertoa ettei saa laulaa/viheltää asiakaspalvelussa. Taitaa olla esimiehen tehtävä ja samalla miettiä toimintatapoja asiakaspalvelussa ylipäänsä.

Asiakaspalvelussa vuosia ollut

________________________________________

Pyytäisin työkaverin päiväkahville ja tarjoaisin pullakahvit. Kehuisin hänen laulu- ja vihellystaitojaan, mutta valitettavasti ei mielestäsi ole oikein sopivaa harrastaa työpaikalla, koska se ajoittain aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja häiriötä työskentelylle ja ehkä nakertaa uskottavuutta asiakkaiden silmissä.

Liisukka

________________________________________

Sano suoraan vaan! Mutta asiallisesti. Itse tein niin ja harmittelin jälkeenpäin miksi en tehnyt sitä aikaisemmin. Työkaveri soitti radiota eikä ymmärtänyt lainkaan, että se oli niin kovalla että häiritsi muita. Pikkuhiljaa muutkin "uskalsivat" sano, että se häiritsi. Musiikinkuuntelijat käyttävät kuulokkeita ja toimistolla vallitsee miellyttävä rauha :)

Mimmi

________________________________________

Olen joutunut työsuojeluvaltuutettuna puuttumaan tälläiseen ja vastaavanlaisiin tapauksiin, jolloin olen selittänyt "häiritsijöille) miten talossamme pitää käyttäytyä ja mitkä asiat kuuluvat toisen henkilön kunnioittamiseen sekä työnteon häiriöittämään toimintaan. Olen myös ottanut osapuolet keskusteluun, jos he eivät ole saaneet ratkaistua keskenään

tvkh1224

________________________________________


Minä kyllä sanoisin suoraan vaikka työkaveri sitten poroja vetäisikin nenäänsä, sillä kysehän on kaikkien edusta ja viihtyvyydestä, niin asiakkaiden kuin teidänkin! Ei hänen pidä ottaa asiaa henkilökohtaisesti vaan työasiana.

Rellu

________________________________________

Sinulla on oikeus työrauhaan ja rauhalliseen keskittymiseen.

Työkavereiden tulee ottaa se huomioon.

Siis sano suoraan Hänelle että hänen laulunsa yms häiritsee niin asiakkaita kuin työ kavereita. Voihan olla että hän ei edes tiedosta häiritsevänsä. Kiinnitä huomio äänen sävyysi kun sanot,ystävällisesti ja rakentavasti. Vanha sanonta pitää paikkansa: se koira älähtää johon kalikka kolahta!

Mummi

________________________________________

Yleensä "kissan pöydälle nostaminen" on hyväksi, mutta aina tulee miettiä miten ilmaisee asian. Sen voi tehdä niin monella tavalla. Negatiivisistakin asioista voi puhua positiivisesti, kunnioittavasti ja rakentavasti.

BisaNte

________________________________________

Ehdottomasti sievästi suoraan pyytämällä, voihan sitä perustella miksi ei ole oikein sopivaa, että toinen viheltelee tai lauleskelee..voi olla, ettei viheltäjän ole tullut edes ajatelleeksi, että kys.toiminta voi häiritä toista, sattua korviin yms.

Emme ole toistemme ajatusten lukijoita monestikaan, joskus pitkään aviossa olleet arvaavat jo puolesta sanasta mitä toinen aikoo sanoa....

Kipinätär

________________________________________

Työkaverini lakkaili kynsiään huoneessamme. Oli mahtavaa tulla pyöräillen töihin raittiista ilmasta työhuoneeseen joka tuoksui asetonille. Aikani sitä tuoksutellessa totesin eräänä aamuna kuinka mahtavaa on saapua töihin raittiista ilmasta asetonin tuoksuun, aukeaa ainakin nenä. Meni kerrasta perille.

MinäVain

________________________________________

Itse ottaisin asian puheeksi työkaverini kanssa työpäivän jälkeen, jonakin sellaisena päivänä kun kumpaisellakaan ei ole kiire minnekään. Sanoisin, että olet selvästi saanut laulunlahjan ja osaat laulaa, mutta sovitaanko, ettei kuitenkaan asiakkaiden kuullen lauleta työpäivän aikana. Selittäisin, että se saattaa jotakuta häiritä ja joskus itsekin totta puhuen kaipaisin hieman hiljaisuutta työtehtäviä hoitaessani. Keventäisin vielä, että kahvitauolla laulun lurautus on enemmän kuin tervetullut!

Ella

________________________________________

Ehdota että otatte (yhteisen?) viheltely/laulutuokion aamun alkajaisiksi ja/tai päivän päätteeksi (ennen asiakaspalvelutyön alkamista), koska ette pysty nauttimaan hänen positiivisesta viheltelystä/lauleskelusta töiden lomassa. Jos sen sijaan tämä viheltelijä saisi kunniaa heti aamun alussa viheltelystä ja tietäisi että työtoverit keskittyvät siihen taas päivän päätteeksi, itse työpöicän voisi keskittyä työhön.

emppu

________________________________________

Sano suoraan.perustellusti.tietysti jos teillä asiakaspalautuslaatikko työpaikalla sinne voi laittaa.

Ja onhan teillä esimies! jolla täytyy ollaa selkärankaa kertoa miten tässä työpaikassa asiakkaita palvellaan .

Leppoisa

________________________________________

Antaa laulaa vaan! :-)

jepu

________________________________________

Olen sitä mieltä, että jos vain voitte porukalla jutella asiasta mitä mieltä olette ja sopia mikä sopii ja mikä ei. Jos se on jatkuvaa jossakin mielessä se on kiusallista.

Toisaalta jos hän tekee sitä avoimin hyvässä hengessä se on ok, mutta täytyisi olla tilannetajua milloin voi lauleskella / vihellellä ilman, että häiritsisi asiakkaita ja työtovereita.

Aila

________________________________________

Hyvä Epätoivoinen,

Sano asia suoraan . Valitse hyvä ajankohta keskustelulle. Sellainen, jolloin olet itse hyvällä tuulella. Sano hänelle, että toivot ettei hän loukkaantuisi. Kerro tilanne omista näkökohdistasi lähtien eli sano, että sinun on vaikea keskittyä tms. Älä syytä vaan ole rakentava. Ja toimi mahdollisimman pian, sillä asia ei muutu ennen kuin puutut siihen. Ja pahinta on se, että hermosutut tilanteeseen ja ärjäiset mielipiteesi epäystävällisesti ja siitäkö sitten soppa syntyykin.

Marika

________________________________________

Kerro suoraan ja asiallisesti hänelle, että hänen toimintansa häiritsee sekä sinua, että asiakkaita. Pyydä häntä muuttamaan tapansa. Mikäli tämä ei auta, niin keskustele asiasta esimiehenne kanssa.

Lissu

________________________________________

Kerro, että et pysty tekemään mitään niin kauan, kunnes toinen lopettaa laulamisen tai viheltelyn ja et erota tärkeitä merkkiääniä, jos toinen viheltelee. Sano suoraan, jos olet nainen, että et ole sellainen "hutsu", jolle vihellellään. Tai jos haluat sanoa asian ystävällisesti, niin sano, että vihelteleminen ei ole soveliasta ja asiakkaat kiusaantuvat, koska luulevat, että heille vihellellään.

Kimmo

________________________________________

Tarjoa kaverille iso imeskeltävä karkki, se suussa on hyvin, hyvin hankalaa viheltää tai laulaa hyvään toviin. Jos uilutus jatkuu, tarjoa toinen.. ;)

TMT

________________________________________

Meidän työpaikalla on valmennushenkilöstöä ja heikossa työmarkkina-asemassa olevia valmennettavia. Osa henkilöstöstä ei ymmärrä ammatillista käyttäytymistä, jonka vuoksi se toinen osa saa hävetä kaikkien puolsesta. Olemme hienovaraisesti yrittäneet ilmaista miten epäammatilista on esim. vähätellä valmmennuksen tarvetta kysesisten henkilöiden ollessa läsnä. Tämä ei ole mennyt perille vaan juuri tänään päätimme että nyt menemme suoraan siihen oleelliseen asiaan kävi miten kävi. Joku pahoittaa varmasti mielensä ja joku ei ymmärrä ja joku saaattaa muuttaa käytöstapojaan jota toivomme. Mutta tänään se tapahtuu, eli suorat sanat työkaverille.

Annuli

________________________________________

On vaikea sanoa asia suoraan, mutta niin se vain on aina parasta. Voisi aloittaa keskustelun sanomalla, voisimmeko jutella sinun viheltelystä/laulusta. Tarjoa samalla kahvia ja pullaa. Sanot, mitä ajattelet käytöstavasta asiakaspalvelutyössä. Rakentavasti, hyvin ja kauniisti perustellen asian, toivottavasti työkaverisi tajuaa.Vie hänet joskus karaokea laulamaan töiden jälkeen.

Nina

________________________________________

Välillä suoraan sanominen voi olla paikallaan, jos asiaan ei tule muuten muutosta. Mielestäni asian voisi kuitenkin yrittää ilmaista kohteliaalla tavalla tyyliin " Anteeksi pakko huomauttaa, mutta voisitko yrittää olla vähän hiljempaa, kun minun on vaikea keskittyä ylimääräisten äänien keskellä". Asia voisi mennä paremmin perille, eikä työkaverisi välttämättä loukkaantuisi huomautuksesta.

Eevi

________________________________________

Voit kysyä viheltelijältä, että onko hän tullut ajatelleeksi, miltä kuulijoista tuntuu ??? Voi olla, että kaikki eivät pidä viheltämisestä tai laulamisesta. Tällöin hän itse joutuu puntaroimaan tekemistään. Lopputulos voikin olla ihan hyvä. Parempi puhua suoraan, yleensä vihjailuja ei oteta todesta.

Tuula Turusta

________________________________________

Hyvä tapa aina kysyä, mitä itse ajattelisi, jos olisi odottaja odotusaulassa (oli syy mikä tahansa) ja joku laulelisi tai viheltelisi asiakaspalvelussa. On pätevä asia joka asiaan laittaa itsensä toisen paikalle " tee niin kuin haluaisit itselle tehtävä".

Myös suoraan puhuminen on aina paikallaan.

Kerttu

________________________________________

Suoraan ja lyhyesti on aina paras. Alle puolet vastaantulleista henkilöistä ymmärtää edes jonkinlaista huumoria ja näistäkin hymyilevät vain ne, joille vitsin tai kepposen erikseen selittää. Suomalainen tapa paeta ennen kohtaamista on niin syvällä, ettei postiivisuutta voi edes tarjota, ennen kuin on itse varmistunut vastaantulijan kyvystä olla hetkessä ja tunnistaa kohtaaminen. hyvä tapa on tietysti tuo postiivareiden peili, mutta senki n tarjoaminen edellyttää jo jonkinlaista ymmärrystä samassa tilassa kohdattavasta henkilöstä. Eipä silti, tuostakin on kokemusta, ettei tarvitse tulla silmille...

Talkkari vaan

________________________________________

Sopivassa tilanteessa sanoisin, että niin mukavalta kuin hänen vihellys/laulu kuulostaakin - asikakaspalvelussa se ei ole sopivaa vaan häiritsee palveluun kekittymistä ja asiakaspalvelua.

Pike

________________________________________

Sano suoraan. Kahden kesken, kuitenkin nätisti.

Elämänlanka.

________________________________________

Sano suoraan, perustellusti, tietysti jos teillä asiakaspalautuslaatikko työpaikalla sinne voi laittaa.

Ja onhan teillä esimies! jolla täytyy ollaa selkärankaa kertoa miten tässä työpaikassa asiakkaita palvellaan .

Leppoisa

________________________________________

Olen tullut siihen tulokseen, että usein suoraan positiivisin sanoin sanominen on ainoa keino, jos viesti ei vihjaillen mene perille. Se saattaa aiheuttaa hetkeksi kitkaa, mutta kyllä järkevä kommenttien vastaanottaja ymmärtää ja muuttaa käytöstään.

IJ53

________________________________________

Suoraan sanominen on parasta. Mutta tee se positiivisesti, eli kehu kuinka mukavalta kuulostaa toisen hyväntuulinen viheltely ja laulelu, mutta että se kuitenkin häiritsee asiakaspalvelua hoitavien keskittymistä ja eikä välttämättä miellytä kaikkia asiakkaitakaan. Ehdota, että kävisikö niin että viheltely ja laulelu sopivat kyllä kun tulee töihin iloisella mielellä ja käy ruokatunnilla ja kotiin lähtiessä. Tämä voisi piristää työtovereitakin.

Pipsapippuri

________________________________________

Kerro nätisti, mutta ihan suoraan, että laulut häiritsee sinun keskittymistäsi.

lelita

________________________________________

Minulla oli työkaveri, joka töihin tullessaan oli laittanut sellaista parfyymiä, josta sain migreenikohtauksen. Sanoin hänelle suoraan, että anteeksi, jos tämä loukkaa sinua, mutta saan tuosta käyttämästäsi hajuvedestä migreenin. Hän ei pitänyt sitä lainkaan pahana, vaan lupasi heti, ettei laita sitä töihin enää. Asian voi esittää niin monella tavalla ja jos olet vähänkin hienotunteinen, hän ei loukkaannu. Tai jos loukkaantuu, niin ehkä hänen olisi syytä katsoa peiliin.

Esim. "Ei millään pahalla, mutta en valitettavasti pysty keskittymään kun vihellät tai laulat."

Ruusa

________________________________________

Olen sitä mieltä, että silloin on parasta sanoa suoraan jos ei vihjailut leikin kautta tepsi.

Kaitsu

________________________________________

Kokeilepa joskus itse samaa, laula ja viheltele. Todennäköisesti työkaverisi älyää tästä, miltä se kuulostaa tai jos ei älyä, niin sittenhän teillä on mukavaa yhdessä rallatella. En tunne yritystänne, mutta äkkiseltään lauleskeleva ja viheltelevä asiakaspalvelija kuulostaa hyväntuuliselta kaverilta, ja sehän on aina asiakaspalvelussa eduksi!

Juho

________________________________________

Hmmm, hyväntuulinen työkaveri. Jos se häiritsee niin itse ryhtyisin myös laulamaan ja viheltämään, aina silloin tällöin silleen hyvällä tavalla.

Heli

________________________________________

Jos huumori on jo käytetty, niin jospa suoraan sanomisen yhteyteen voisi ympätä sopottelutyylin = samalla osoittaa, että ei halua nolata toista, vaan on ikään kuin samalla puolella, ja supattamalla ja muilta salaa antaa vaan hyvän vinkin kaverille olla vislailematta..

Helinä

________________________________________

Työskentelimme avokonttorissa. Henkilöllä joka istui käytävän toisella puolella minua vastapäätä oli tapana vihellellä. En jostain syystä voi sietää viheltelyä kun yritän itse keskittyä työntekoon vaikka muuten en kuule enkä näe mitään kun keskityn. Sanoin hänelle kerran että en kestä viheltelyä ja jos tarvitsee niin laula vaikka. Sain työrauhan eikä hän suuttunut eikä vihellellyt eikä myöskään laulanut. Välillä hän meinasi alkaa viheltelemään mutta kun vilkaisi minuun muisti toiveeni ja lopetti ennen kuin aloitti.

Anu

________________________________________

Suoraan: minusta ei tunnu kivalta, kun viheltelet. Laulusi on niin mukaansa tempaavaa etten pysty keskittymään työhöni täysillä.

satu

________________________________________

Minä otin vastaavassa tilanteessa asian puheeksi esimiehen kanssa, joka otti muina miehinä asian esille ko. työkaverin kanssa. Näin en saanut asiasta huomauttamisesta "piikkiä" omaan nahkaani. Koska kun minulle entinen työkaveri huomautti työskennellessäni asiakaspalvelu tiskissä jostain henkilökohtaisesta asiasta, jota en viitsi tässä mainita, muistan tämän nirppanokan huomautuksen vielä 20v takaa joka kerta. kun hänet näen!

AH

________________________________________

Anna "asiakaspalautetta" nimettömänä, ikään kuin asia olisi tullut ulkoapäin. =D

Jane Doe

________________________________________

Asiallisesti ja kohteliaasti.

Itse kokenut

________________________________________

Paras rapa on ottaa asia suoraan puheeksi. Voit ystävällisesti todeta, että on kiva huomata, että olet hyvällä mielellä, mutta ehkä jotkut asiakkaat ovat kokeneet jotain sellaista, että heitä laulusi häiritsee.

Maake

________________________________________

Paras rapa on ottaa asia suoraan puheeksi. Voit ystävällisesti todeta, että on kiva huomata, että olet hyvällä mielellä, mutta ehkä jotkut asiakkaat ovat kokeneet jotain sellaista, että heitä laulusi häiritsee.

Maake

________________________________________

Miksi tehdä asiasta vaikea? Ystävällinen, suora puhe on minusta ainoa oikea tie. "Oletko huomannut, kuinka paljon viheltelet ja laulat työskennellessäsi? Se häiritsee minua. Pystytkö lopettamaan?"

Keep it simple

________________________________________

Olen huomannut, että viheltelet ja laulelet toisinaan. Kun minun tekee mieli huomauttaa siitä sinulle, niin miten haluaisit, että minä sanoisin siitä sinulle?

Leena

________________________________________

Ehdottomasti suoraan sanoen ja kauniisti perustellen, miten koet asian. Ei tarvitse karjua tai ,öykätä. Yksinkertaisesti sanot vain, että viheltäminen ei sovi tähän paikkaan ja miksi ei. Voit halutessasi sopia , vaikka lähteväsi viheltelemään hänen kanssaan metsään tai muualle sopivampaan paikkaan, =))

Eeva-Liisa

________________________________________

Minä sanoisin viheltijälle suoraan, että "Ihailen estottomuuttasi ja on hienoa, että olet hyväntuulinen ja laulat/viheltelet, mutta valitettavasti se häiritsee työntekoani. Lisäksi olen sitä mieltä, että asiakaspalvelutyössä se ei oikein ole sopivaa. Toivottavasti en loukannut sinua."

Marju

________________________________________

Olen sitä mieltä, että pieni palaveri koko työporukan kanssa reilussa hengessä olisi paikallaan. Ei tarvitsisi moittia ketään, mutta asia tulisi kaikille selväksi kohteliaalla tavalla.

aiteko

________________________________________

Kyllä suoraan sanominen on tuossa tapauksessa paras vaihtoehto.

Tai ensiksi voisi tietysti kokeilla tehdä jokin aiheeseen sopiva kivalla kuvalla ja tekstillä varustettu kyltti tai juliste työkaverille nähtäväksi!

Eikka

________________________________________

Jos olet jo kokeillut vihjailuja ilman tulosta niin ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin puhua suoraan. Voit kertoa työkaverillesi, että sinun on vaikea keskittyä, kun hän viheltelee tai laulaa. Ei kenenkään ole pakko kestää tuollaista.

Pirsu

________________________________________

Miten itse toivoisit, että sinulle sanotaan asioista, joita ihmiset toivovat sinun muuttavan- suoraan vai kaarrellen?

Toimi itsekin niin.

Minä kysyisin mitä mieltä hän on viheltelystä ja laulusta asiakaspalvelussa,kun hän itse on palveltavana. Sitten kertoisin, että sinun on ollut vaikea puhua tästä asiasta hänelle. Näyttäisin tämän Positiivareille lähettämäsi avunpyynnön. Se voisi olla rohkea avaus teidän avoimempaan yhteistyöhön työssänne.

Uskalla toimia niin kuin sinusta hyvälle tuntuu. Pääasia, ettei sinun tarkoitus ole loukata toista sanoillasi.

Minulle on joskus käynyt töissä niin että aloin yhtä-äkkiä hyräillä yhtä laulua ja minulla oli asiakkaana ihan uusi asiakas. Kun sitten hieman nolona huomasin mitä tein, sanoin asiakkaallee: olin niin keskittynyt, että aloin hyräillä,ainakin voit olla asiakkaana ihan rauhassa,koska hyräilen silloin kun minulla on oikein hyvä fiilis.

avointa yhteistyötä teille

________________________________________

Olen itser ollut suorapuheinen sanomalla, että olen yliherkkä vihellyksen korkealle äänitaajuudelle ja myös laululle ilman säestystä. Voisitko olla viheltämättä, kun pääni ei sitä kestä, vaikka kuinka yritän.

Tuulahdus

________________________________________

Kyllä pitää sanoa suoraan. "Mitä, jos olisimme yhdessä hetken hiljaa. Nyt on tärkeä asia, jossa ei saa tehdä virheitä. On paljon asiakkaita, jotka odottavat, että asiat hoidetaan oikein ja nopeasti".

Keskittymiskyvytön

________________________________________

Jos jokin asia oikeasti häiritsee itseäsi tai asiakaspalvelua, ilman muuta siitä voi ja pitää sanoa ihan suoraan. Mieluummin ystävällisesti, mutta silti selkeästi. Huumorilla väritetty kiertely ja vihjailu voi tuntua hyvältä, mutta siinä jää aina tulkinnan varaa tai viesti ei vain mene perille. Kyllä asiasta pitää aina voida ja uskaltaa sanoa.

rico

________________________________________

Sano suoraan miltä Sinusta tuntuu, mutta kerro se mahdollisimman kohteliaasti. Mainitse myös,ettei tarkoituksesi todellakaan ole loukata, mutta keskittymisesi on hankalaa ko äänen takia.

Reilu peli

________________________________________

Ota pois se kireä pipo päästä ja anna kaverin laulaa. Sehän on ihanaa jos joku on niin hyväntuulinen että laulaa ja viheltää töissä!

Ankeutta riittää kuitenkin

________________________________________

Hei, sano suoraan, että hänen ei tarvi sanoa että puhutaan selän takana, kaikki ei ymmärrä sittenkään,sen jälkeen jos hän ei ymmärrä olla hiljaa, niin ota palaverissa puheeksi asia,tyhmä on jos suuttuu, hän narsisti joka haluaa alistaa toiset. kaikkea hyvää sinulle

Helena

________________________________________

Voisi sanoa viheltelijälle, että asiakkaat tuolla odotustilassa vähän ihmettelevät täältä kuuluvaa viheltetlyä. Silloin huomautuksen aihe "tulee asiakkailta", eikä kohdistu sinuun, mutta asia tulee mainittua.

Sanna

________________________________________

Kun sanoo suoraan, niin ei jää mitään epäselvää ja asia tulee kerralla selväksi. Kannatan ehdottomasti sitä. Toki sanavalinnoilla voi vaikuttaa sanoman laatuun. Vaikka asian sanoo suoraan, niin silti sen voi esittää kohteliaasti.

Ei mitään arvailujen varaan

________________________________________

Puhuisin minä viestinä, tänään minulla sattuu olla huono päivä, mitä lie nukuinko huonosti tms. Nyt jopa tuo sinun iloinen laulelukin häiritsee... voisitko tänään tehdä sen vähän hiljemmin...

Eliisa

________________________________________

No jaa, onko se niin paha juttu, jos osoittaa hyvätuulisuutensa laulamalla tai viheltelemällä? asakkaana kiatsoisin sen olevan merkki työssäviihtymisestä ja hyvästä työpaikan ilmapiiristä....

Jos et pysty vaikuttamaan omaan suhtautumiseesi, niin sitten on sanottava suoraan asianomaiselle. Perustelemalla, että käytös häiritsee keskittymistäsi ja työntekoasi ja haluat hänen muuttavan käytöstään, saat asian menemään perille parhain päin.

Krisu

________________________________________

HYVÄ TYÖKAVERI! Usein jopa tykkään Sinun viheltelystäsi ja laulamisestasi-toisinaan se häiritsee kyllä minunkin keskittymistäni työhöni ja siten vaikuttaa työtuloksiini. Se ei ole kuitenkaan ensisijainen syyni, miksi otan tämän asian nyt esille, vaan se, että olen huomannut joidenkin asiakkaiden paheksuvan ilmeen-todennäköisesi viheltelystä johtuen. Emme tiedä kovinkaan usein, missä elämäntilanteessa ja mielenlaadussa asiakkaat tulevat luoksemme! Mitäs mieltä Sinä olet asaiasta? Uskon, että jotkut asiakkaatkin yllättyvät positiivisesti ko. asiasta-senkin huomaa heidän iloisesti ihmettelevästä ilmeestä - mutta edistääkö se meidän asiakaspalvelun laatua? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

Yhteinen etu

________________________________________

Suoraan puhuminen on aina parempi kuin kierrellen kaarrellen kauniisti sanoen. Perustelet nätisti miksi haluat tehdä töitä hiljaisuudessa ja nuo odotusaulan asiakkaat ovat jo tarpeeksi hyvä syy siihen.

Eija

________________________________________

Kun olet vihjannut ja asiaa leikinkin varjolla jo yrittänyt esittää, ei jäljelle jää kuin ystävällisesti ja selvästi asiasta sanominen.

Kun sanot kauniisti ja rauhallisesti, mutta ET altavastaajan nöyrästi, kuin pyydellen, on viesti selkeä ja helpompi ottaa vastaan. Usein rauhallinen selkeys on helpompaa ottaa vastaan kuin sellainen syyllistävä, nöyrä ja arka pyytäminen.

Olet oikealla asialla, hän viihdyttää itseään, mutta sitä kun ei tarvitse toisten paikalla olevien sietää.

Rohkeasti vaan.

Samasta selvinnyt

________________________________________

Sanopa sille työkaverille: "Oletko koskaan miettinyt millaisessa asiakaspalvelussa saisit laulaa ja viheltää koko päivän aivan luvallisesti ja toivotusti? Sinun kannattaisi harkita alan vaihtoa ja ryhtyä laulajaksi, niin saisit tehdä koko ajan sitä mitä haluat".

Fannukka

________________________________________

Tuttu tilanne!! Mitä tehdä, kun työkaveri mässyttää purukumia, ja itse on "allerginen" ärsyttäville äänille ja saa niistä lopulta päänsäryn ja kohonneen verenpaineen. Ollaan päästy yhteisymmärrykseen, kun olen myöntänyt heikkouteni ja sanonut suoraan (hymyillen ja korviani pidellen). "Ai apua, minulla on sellainen vika, että en voi kuunnella purkan mässytystä! Saan allergisen reaktion enkä voi keskittyä! Mitä nyt tehdään?" Jos vain yrittäisin kestää tilannetta, ärtymys alkaisi näkyä kasvoilta, ja sitten ei kohta kumpikaan tiedä, mistä kenkä puristaa.

Kuuloyliherkkä

________________________________________

Ehkä omaa asennetta voisi muuttaa. Mikä viheltelyssä ärsyttää? Voisitko kokeilla yhtyä mukaan siihen? Ehkä se saisi toisenkin miettimään asiaa uudelta kannalta tai alkaisitte molemmat nauraa, jos laulaminen / viheltäminen ei sujuisikaan sinulta. Lisää huumorintajua niin asiat alkavat sujua. Positiivisuus voittaa aina negatiivisuuden. En usko, että asiakkaita häiritsee viheltäminen ja laulaminen niinkään kuin sinua. Yritä keskittyä välillä muuhun asiaan.

pilkettä silmäkulmaan

________________________________________

Minä sanoisin työkaverille: oletko huomannut että laulat töitä tehdessäsi, asiakkaat taitavat vähän laulamistasi ihmetellä ehkä laulaminen olisi hyvä lopettaa työpaikalla olemmehan asiakaspalvelussa.

Leksu

________________________________________

Minulla on "paha" tapa hyräillä töissäni. Työkaverit vain sanoivat hymyillen:"Sinä se vaan jaksat aina laulella." Minulla oli varmaan maailman ihanimmat työtoverit tai sitten hienotunteisimmat. En koskaan tiedostanut sen olevan huono asia.

Ain laulain työtäs tee

________________________________________

Sano suoraan! Toinen ei välttämättä huomaa itse hyräilyä, viheltelyä tai puhisemista. Olin itse vuosikausia jupisevan juristin sihteeri ja kärsin kun en saanut heti alkuun sanottua. Seuraajan kanssa tein asian selväksi heti ;)

Sofia

________________________________________

Nätisti voinet sanoa, jotta työpaikalla ei käyttäydytä kuin kotona eli viheltelyt sikseen ja innolla painia papereiden kanssa.

Sisko

________________________________________

Sano suoraan - turha kyräillä selän takana !

mummeli

________________________________________

Minulle työkaveri sanoi suoraan,elä vihellä kun seenee niin nuotin vierestä, en tykänny huonoa.

sissi

________________________________________

Keskustele työkaverisi kanssa reippaasti. Kerro rehellisesti selvin sanoin, että häiritsee Sinun työtehoasi. Vihjailut on ihan hömppää!! Ilmaise myös se tärkeä asia asiakkaiden häiriintymisestä . Varmasti hän ymmärtää sen. Joskus vain on niin ajattelematon.

Tsemppiä!

Raija

________________________________________

Keskittyminen,keskittyminen omaan työhön itsekullakin. Elämässä ja työssä jokaikinen hetki on niin elämisen arvoinen että nauti täysillä omasta tekemisestäsi niin et huomaskaan kuinka upea päiväsi on, et myöskään näe/koe laulua/vihellystä negatiivisena asiana. Mikäli tulee alkuun kiukkua niin ajattele että elämä on superihanaa tässä ja nyt. Ajatuksella on itseään toteuttava voima.

Vienolilja

________________________________________

Ystävällisesti suoraan.

Itta

________________________________________

Sano suoraan, positiivisella asenteella rakentavasti perustellen. Kiitä myös muutoksesta.

Kaisa

________________________________________

Sano vain asia suoraan. Minusta aina parempi sanoa suoraan kuin kaarreella ja kierrellä ja vihjailla ja kerätä painetta asiasta. Mutta älä syyllistä, äläkä käytä sanoja aina tai ikinä. Kerro, miltä sinusta tuntuu ja miksi asia häiritsee juuri sinua.

MS

________________________________________

Hei, sä laulat ja vihellät kyllä ihan kivasti ja nuotilleen, mutta ajatteles mikä meteli syntyisi, jos me kaikki alkaisimme vihellellä ja laulella.

Irmeli

________________________________________

Kokemuksesta voin sanoa, että jos vihjailut eivät auta, niin kannattaa sanoa asiat suoraan eikä kiemurrellen. Tärkeää kuitenkin, että sanoo asian hienovaraisesti ja rakkaudella. On parempi sanoa totuus eikä vihjailla epäsuorasti. Usein suoraan sanominen puhdistaa ilmapiiriä. Tärkeää tosiaan, miten asiat ilmaisee.

Eläkeläinen -14

________________________________________

Laita tämä kysymys kahvihuoneen seinälle :)

Odde

________________________________________

Kun vihjailusta ei kerta ole ollut hyötyä, silloin ainoa mahdollisuus on sanoa suoraan. Mieti tarkoin, missä ja miten asian tuot esille hänelle ja miten, ennenkaikkea! Älä syytä tai tee hänestä "huonoa ihmistä", vaan ihan perustellusti, asiallisesti ja vaikka niin, että "ymmärräthän, etten sano pahalla, vaan ajattelen asiakkaita ja heidän tunteitaan." Mielummin vaikka pientä silottelua, kuin syyttävää ja haukkuvaa julki tuomista. sano myös kahdenkesken asiasi, sillä julkinen nöyryytys se olisi hänelle julkisesti sanottuna. Huumori, iloisuus ja asiallisuus yhdessä.

Viltsu

________________________________________

Vihjailut eivät ole tepsineet

Minä sanoisin viheltäjälle näin: "Et taida tietääkään, miten kuuluisa väärinlaulaja/-viheltäjä asiakkaidemme keskuudessa olet."

Suoraa puhetta

________________________________________

Ensimmäisenä tuli mieleeni että mitä jos matkisit?! Ja paremmin varmaan tehoaisi jos viheltelisit tai hyräilisit samaa laulua mutta kunnolla "penkinalta"!

leenuska

________________________________________

Ehdotapa suoraan, että jos ei laulettaisi tai vihelleltäisi.

Helsky

________________________________________

Joillekin ihmisille vihjailu ja huumorin varjolla puhuminen eivät tepsi. Se ei vaan mene perille! Se on teillä ilmeisesti koettu. Paras ratkaisu on pomon ystävällisen napakasti tehdä selväksi viheltäjälaulajalle, että moinen käytös ei ole sopivaa. --- Minulla oli vastaavanlainen työtoveri, jonka outoa ja lapsellista käytöstä siedettiin ja pomo ei uskaltanut (?) siihen puuttua. Kun tämä "individualisti (!)" jäi eläkkeelle, oli kuin sementtisäkki olisi tipahtanut työtovereiden niskasta! Niin paljon yhden hankalan käytös rasitti ja hermostutti muita...ja synkensi työilmapiiriä.

Koettu on!

________________________________________

Ainoa vaihtoehto tilanteessa on sanoa asia suoraan. Esim. Kysymyksen turvin. Vaikkapa näin: oletko ajatellut laulusi ja vihellyksen häiritsevän asiakkaita tai työtoveriasi? Voit jatkaa, että olemme asiakaspalvelussa ja mieltä edellytetään hyvää käytöstä. Eihän ole niin, että ärsyynnyt toisen hyväntuulisuudesta.

Annikki vm. 52

________________________________________

Kävin lounastamassa nuoremman työtoverini kanssa, joka aina jätti ruokaa lautaselleen. Kysyin viimein, miksi, johon hän vastasi:"Käytöksen kultaisessa kirjassa on lause, hieno nainen aina jättää".

Anneli

________________________________________

Tosi on kaikki eivät vihjailuja ota miksikään, joten olen kertonut suoraan että älä vihellä se ottaa korviin ja koirille vislataan ei ihmisille.

haavemaa

________________________________________

Joss oikeest ärsyttää ni pyydä ihmees lopettamaa lauleskelu/viheltely.. sano vaa, ett toi häiritsee mun keskittymistä. Ite oon sellane töksäyttelijä.. sanoisin varmaa, joss sun on pakko viheltää viheltäisit ees nuotilles tai mieluiten jossain missä ei ketää oo kuulemass... vaikk viheltäis kui hyvi. ;)

töksäyttelyn maailmanmestari

________________________________________

Sanon suoraan lempeällä selvällä äänellä, että minun työntekoani ja asiakkaitani häiritsee taustalla kuuluva viheltely, pöytään naputtelu niin etten pysty keskittymään, että pystytkö sen lopettamaan, ja se on auttanut. Olen itse asiakaspalvelussa töissä.

Äiti

________________________________________

Minä tekisin niin, että pyytäisin työkaverin juttelemaan hetkeksi ihan kahden kesken rauhassa, niin että muut eivät kuule mitä puhutaa. Sanoisin vaikkapa, että ymmärrän että hänestä on mukavaa laulella tai vihellellä ja on mukavaa että hän on niin hyväntuulisena että laulattaa.

Mutta kuule, vaikka et tarkoita häiritä ketään, siitä huolimatta hyräilysi häiritsee keskittymistäni työhön.

Toivoisin, että et enää asiakaspalvelutyön aikan viheltelisi tai laulelisi, vaikka se tuntuisikin sinusta kivalta.

Tauoilla ja heti kun asiakaspalvelutyö päättyy voit vihellellä ja laulella ihan niin paljon kuin haluat.

Minulle olisi tärkeää että otat huomioon tämän toiveeni.

Sitten meidän yhteistyömmekin töissä paranisi ja se helpottaisi paljon keskittymistäni asiakkaaseen.

Jos tuntuu että ihan vahingossa alat vihellellä, voidaan sopia jokin pieni merkki, että huomaat lopettaa.

zarizara

________________________________________

Olet kiinnittänyt huomiomme tärkeään asiaan. Mielestäni hyvä ja kunnioittava käytös erityisesti asiakaspalvelutyössä on työhönkuuluvaa. Itse olen monissa työyhteisöissä työskenneltyäni jättänyt rivien välistä lukemisen. Siinä tekee usein virhearviointeja. Siispä mielestäni on kunnioittavaa teitä molempia kohtaan, että sanot asiasta työkaverille suoraan. Jos et ole häneen esimiesasemassa niin voithan pyytää lähiesimiestä ottamaan asian esille. Mielestäni tällaisen asian esilleottaminen ei ole juoruilua. Esimiehen tehtävä on kertoa työtehtävän raamit, mihin mielestäni kuuluu käyttäytyminen työpaikalla. Me olemme erilaisia persoonia, mutta työtehtävien hoitaminen vaatii joskus omien halujen ja toiveiden rajoittamista. Viheltely sopii harvoillle työpaikoille. Olet huomannut pulman asiakkaidenne huomioimisessa ja voit hyvin pyytää esimiestsäsi hoitamaan taitamansa tehtävän. Intoa ja kirkasta katsetta Sinulle!

Raijap

________________________________________

Kyllä kaikkien edun nimissä asia täytyy korjata puhumalla eli sanot vain suoraan niin kuin asian on!

Kyllä kissa on nostettava pöydälle ellei muua auta ja tässä tapauksessa näyttää olevan paras keino. :D

Myyjätär

________________________________________

Sano vain suoraan ja käytä MINÄ-viestintää eli kerrot miltä sinusta tuntuu kun hän viheeltää jne. MINÄ-viesti loukkaa ylensä vähemmän toista osapuolta ja sehän on sinun mielipiteesi. Sillloin et moiti työkaveriasi.

Kaktuksenkukka

________________________________________

Tuo on sellainen asia, että esimieheltä tulisi saada ohjeet "käyttäytymiseen". Voitko keskustella pomosi kanssa rakentavasti asiasta. Pyydä häntä ohjeistamaan työtoveriasi tai mieluiten teitä kaikkia yhdessä, ettei tämä "häirikkö" tunne että hän on silmätikkuna. Suoraan sanominen perustelujen kera on tietenkin kaikkein paras vaihtoehto.

KooPee

________________________________________

JOS KYSYMYKSESSÄ ON TODELLA HANKALA TAPAUS... NIIN PÄÄTÄ, ETTÄ YHTENÄ TYÖPÄIVÄNÄ MATKIT HÄNTÄ JA KYSY SITTEN "jos saat puheenvuoron, että vaikutinko jotenkin tutulta ja ahdistavalta"

Tintti

________________________________________

Suora reilu puhe käyttöön hampurilaisperiaatteella: + - +

"Laulat ja vihellät kyllä kivasti/kauniist/hauskasti..., mutta täsää työpisteessä se ei oikein toimi ja ole sopivaa, vaan häiritsee tuöntekoamme ja asiakkaitamme. Haluaisitko esiintyä pikkujouluissamme oikein virallisesti, kun pidät noin kovin musiikista?"

Tai joTakin vastaavaa

Eiza

________________________________________

Kyllä minä kokemuksesta tiedän, että loppujen lopuksi se suoraan sanominen on kaikein kivuttomin. Vaikka toinen mössähtäiskin, niin kyllä se jonkin ajan päästä siitä leppyis, kun miettis vähän. Perustellahan sanomisensa aina pitää.

ei oopperalle kiitos

________________________________________

Arvaan että useampi vihlailu ei tepsi. Minä vetäisin syvään henkeä ja sanoisin suoraan että oletko huomannut, minä ja asiakkaat vaivaantuvat kun laulat tai viheltelet palvellessasi heitä. Minua asia vaivaa koska näen asiakkaiden hämmästelevän käytöstäsi. Jos ei tepsi ja ottaa nokkiinsa niin ilmoita esimiehelle jos mahdollista.

Kohdallani tepsi ja ystäviä ollaan

________________________________________

Entä jos tämä viheltelevä ja lauleleva työkaveri haluaa tehdä päivästänsä mukavamman kyseisillä toimilla, kun liian jäykkä työympäristö saa työnkin tuntumaan tönköltä. Ei kai ketään pahenna iloisempi ilme, ei niitä mahdollisiakaan asiakkaita todennäköisesti. Kaippa se ihmisen persoonallisuus tässäkin on vain puolin ja toisin siedettävä jollain lailla.

Kokenut

________________________________________

Kysymällä se selviää, mitä mieltä olet meidän asiakaspalvelusta ja miltä se asiakkaalle näyttää ?

Onko meidän asenne kohdallaan ja miten voimme olla parempia huomenna kuin tänään ?

IsoVeli

________________________________________

Minä antaisin työkaverin laulaa ja viheltää. Omassa työpaikassani ei enää laulua tai vihellystä kuule, väki on vähennetty minimiin, eikä ketään enää laulata.

hiljaisuudessa työskentelevä

________________________________________

Kyllä se suoraan sanominen on parasta, ellei vihjaulu auta, säästää hermoja ja aikaa!

Eija

________________________________________

Onko teillä asiakaspalautelokeroa tai nettikaavaketta? Anna palautetta "asiakkaana" rakentavassa hengessä siitä, että sait muuten ystävällistä palvelua ja haluat asioida kanssanne uudestaankin, mutta erään työntekijän laulaminen ja viheltely tuntui häiritsevältä. Minusta tällainn pieni huijaus olisi tässä kohtaa ihan sallittua. Ja varmasti oikeastikin joku asiakkaanne miettii niin.

vinkvink

________________________________________

Ilman muuta sanon suoraan, koska leikki on aina leikkiä, enkä halua että silloin kun vitsailen, kukaan joutuu lukemaan rivien välistä mitään. Asiat asioina ja vitsit vitseinä. Kun sanon suoraan mitä mieltä olen vislailusta, vislaaja voi itse päättää miten asiaan suhtautuu. Se jää hänen kontolleen...

Martta

________________________________________

Hyvänä koettuna vinkkinä ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja hänen avulla näkökulman muutosta.... Terkuin nm. Opiskelen työnohjaajaksi ja olen hyödyntänyt oppeja omassa työssäni.... Niin täydellistä jotta.

Iita

________________________________________

Entäpä, jos yhtyisit joskus työkaverisi vihellykseen tai lauluun. Saattaisipa asiakkaatkin kokea hauskan hetken - ties vaikka hekin yhtyisivät siihen. No, jos mikään ei auta, sano suoraan - mutta ystävällisesti.

Imma

________________________________________

Minä lähetin kyseisen uutiskirjeen hyvälle työystävälleni, joka laulaa ja hyräilee. Ehkä se tepsi :)

Jenni Äl

________________________________________

Nätisti voi sanoa.. aina niistä sitten voi oppia toinen ja itsekin..

kiipeli

________________________________________

Sano suoraan mutta ystävällisellä äänellä ja jos mahdollista hymyillen ja yritä nähdä tilanteessa jotain positiivista, jonka mainitset.

Opettaja

________________________________________

Sanoisin sen suoraan, ystävällisesti, pilke silmäkulmassa.

Likki



Ladataan kommentteja...
© 2017 Positiivarit Oy Vaihde (03) 882 160 Faksi (03) 882 1622 E-mail: positiivarit@positiivarit.fi Toteutus: Luovanet Oy Toimitusehdot      Käyttöehdot