Näin pidät paperit järjestyksessä!

Anu halusi tietää kuinka ihmeessä muut pärjäävät taistossa papereiden kanssa. Tärkeiden ja vähemmän tärkeiden. Lukijamme kertoivat miten he ovat onnistuneet välttymään epämääräisiltä ja hallitsemattomilta paperiröykkiöiltä?

Arvonnassa 30 euron lahjakortin puotiimme voittivat nimimerkit: työmyyrä, Hellu sekä Erkki. Voittajiin ollaan yhteydessä sähköpostitse.


Tuttu juttu, mutta onnistuu. Eri asioille eri mappi ja esim. röntgenkuville ym. kodin kansio. Menot, terveys pankki, vakuutukset ystävät kesämökki , taloyhtiö ym. jokaisen tarpeen mukaan. Tammikuussa tarkastus ja vanhemmasta päästä vuoden paperit hävitettäväksi. Paperisilppuri ei ole kallis hankinta, meillä se ostettiin taloyhtiölle. Toimii, vaikka aina niitä papereita on pinossa jossain, mutta sitten, kun tulee hetki, niin mappiin vaan!

-Vaaka järjestää paperit, mutta villakoirat viihtyy huoneissa


Kaikki maksetut laskut, tiliotteet ja palkkatositteet mappiin. Välilehdillä erikseen esim. puhelin/sähkö/vesi/vuokrat/harrastukset… Yhteen mahtuu juuri ja juuri koko vuoden tositteet. Eri mappi takuukuiteille/lääkeresepteille. Mahdollisuuksien mukaan näitä voisi myös tallettaa sähköisessä muodossa. Itse suosin vielä paperia 🙂

-Krisse


Meille ajautui sukulaiselta vanha arkistointikaappi, jossa on paljon pieniä A4 kokoisia laatikoita. Jouluna sain lahjaksi dymon, jolla nimikoin omat laatikot pankkipapereille, vakuutuksille, lasten lääkäripapereille jne. Nyt on helppo sujauttaa paperit aina oikeaan koloon. (Seuraava haaste onkin, että joku käy paperit välillä läpi ja laittaa vanhentuneet paperit pois…)

-Shakki


Tärkeät paperit osoittavat elinvoimansa siirtymällä pinosta, johon olet ne pannut, pinoon, josta et älyä niitä etsiä.

-Outi


Mä laitan kaikki tärkeät mapitettavat paperit mitä postista tulee yhteen koriin, jonka pyrin joka kuukausi tyhjentämään ja laittamaan mappiin. Mutta totuushan on se, että vielä vuoden lopussakin ne odottavat siellä mapitusta, jolloin yx kaunis päivä otan korin ja alan mapittaa! Puoli päiväähän siihen menee, mut sittenpä ovat taas järjestyksessä! 😀

-Mirja 65


Oma paikka jokaiselle papereille: lajittele ja tee kansio/laatikko tai vastaava eri pareille,
-hoidettavat tänään: laskut, muistamiset ym.
-tärkeät: vero, koulu, asunto, pankki ym.
-älä hävitä: kaikki säilytettävät muistot
loput ovat sitten roskiin/ silppuriin meneviä
Uusi säilytettävä paperi kädessäsi säilöt sen oikeaan kansioon/laatikkoon ja näin ylimääräiset paperiröykkiöt katoavat?

-rutiinit


Toimin sihteerinä eläkeläisjärjestössä, paikallisessa yhdistyksessä ja piirin. Pyrin tekemään hommat ajoissa ettei tule kiire, ja paperit laitan heti sinne minne ne kuuluvatkin ja koneella järjestän asiakirjat niille kuuluviin kansioihin. Helpottaa kummasti, kun kaikki löytyy käden käänteessä. Ja omille henkilökohtaisille papereille teen samoin. Minulla on aika paljon hommia noiden järjestötöiden kanssa, ei tulisi mitään jos vähänkään lipsuisin käytännöstä.

-Sihteerikkö


Eri mappiin paperit on minulla toiminut, kunhan vaan muistan mapittaa.

-Mapittaja


Laitan yhteen mappiin yhden vuoden kuitit ym. tärkeät paperit ja käytän apuna kansio muovitaskuja.

-Katja


Laitan tärkeät paperit kansioihin aiheen mukaan. Olen kokenut sen hyväksi systeemiksi. Ilmoitustaululle laitan lähetteet esim. lääkäriin, laboratorioon ym. Merkitsen päivittäiset menot kalenteriin. Vuoden sairauskulut kerään yhteen isoon kirjekuoreen, mistä ne helppo laskea vuoden lopussa.

-Pianko


Minulle toimiva tapa on lajitella jokainen paperi tärkeyden mukaan eri väriseen taskuun. Vaikka välillä tuli kasa papereita, joita ei heti ehtinyt taskuttaa, eivät ns. tärkeät punaisessa taskussa olevat paperit sotkeentuneet ja jääneet huomaamatta. Merkitsin myös taskujen päälle päivämäärän mihin mennessä mikäkin piti viimeistään hoitaa. Kun ottaa tavaksi selvittää päivän paperit, vie se noin 10 min aikaa ja sen jälkeen pääkin selviää. On jotenkin selkeämpi olo kun saa tekemättömät työt järjestykseen ja tietää mitä missäkin on ja milloin niihin on tartuttava. Kun asiat o hoidettu siirretään paperit mappiin tms. pois pöydältä roikkumasta.
Samaa taktiikkaa olen käyttänyt sähköpostien kohdalla. Merkitsen postit eri väreillä aiheen ja tärkeyden mukaan. Toimii.

-AU


En kerää paperia. Tärkeitä papereita, joita ei välttämättä tarvitse säilyttää, kannattaa ottaa valokuva ja arkistoida nimellä omiin tallenteisiin. Ja ns tärkeille papereille omat mapit tai laatikot, jonne laitetaan mahdollisimman nopeasti järjestykseen.
Sanomalehdistä voi muuten tehdä hyviä kompostipusseja. Roskapostille oven vieressä paperikassi, johon sujahtavat heti kaikki muut paitsi ilmainen paikallislehti, joka sinne päätyy myös heti lukemisen jälkeen. En kerää lehtipinoja. Lahjoitan luetut kuva yms lehdet luettuani eteenpäin.

-Helmiina


Olen itse pitänyt paperini mielestäni hyvässä, tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä. Kun olen kehitellyt kolme erilaista laatikkoa/mappia, jotka olen nimikoinut: tärkeät, odottavat ja toimeksi pantavat. Turhiahan papereita on turha edes säästää vaan niille on mappi-ö eli roskis oikea paikka.

-Jansku- vm. 65


En pärjää mitenkään! Päivittäin heitän paperinkeräyspaperikassiin kartonkia, lehtiä, pakkauksia ja muuta paperia, mutta röykkiöt pöydillä , hyllyillä ja jopa lattialla vain lisääntyvät… Minäkin haluaisin tietää kuinka tämän taiston voittaisi!

-Maria


Kansiot ja välilehdet ei ole ollut sen jälkeen sotkuja 🙂

-Tuulikki


Ei ikinä papereita lojumassa missään, ei yhtä eikä kahta saatikka jotain röykkiötä! Joka päivä laitan kyseisen päivän kauppakuitit, ja kaikki muutkin paperiset kuitit heti mappiin, ja kirjaan ylös. Joka kuukausi otan tiliotteet ja laitan ko järjestykseen. Aina tiedän missä mennään. Joka kuukaudelle on oma mappi. Erikseen ovat vielä ne mapit, jossa ovat takuukuitit ja suuremmat ostokset. Erikseen ovat myöskin kaikki remontti- ja korjaukseen liittyvät kuitit. Kaikki tärkeät säästän 10v, niin kuin verottaja on pyytänyt. Vanhemmasta päästä sitten vaan takkatuleen, jos ei vielä halua jotain tärkeää säilyttää. En voisi kuvitellakaan muuta, kun näin olen aina tehnyt, ja hyväksi havainnut. Tosi monta kertaa on vuosien takaisia kuitteja tarvinnut esim. takuuasioissa.

-Mummeliini


Käytän kansioita. Mapitan paperit heti, en jätä niitä lojumaan mihinkään. Minulla on myös tapana järjestää paperit kansioon aika ja tärkeysjärjestyksen mukaan.

-Riitta


Ensimmäisenä hanki 2 kpl A4 mappia paksut konttori käyttöön, välilehdet numeroituna. On saatavilla eri numerosarjoilla. Itselläni 12. Kansilehteen kirjoitat numero 1. esim. sähkö; siihen keräät koko vuoden maksetut laskut uusin päällä näin saat kaikki vuoden lopussa kerättyä veroilmoitukseesi ja seuraavaa vuotta varten voit käyttää mapin uudelleen.
Toiseen mappiin lasku ja paperimäärästä riippuen keräät kaiken säilytettävän vuosiksi eteen päin esim. takuulaput veroilmoitukset muu säilytettävä. Takuut voit sitten poistaa kun ovat umpeutuneet. Erääntyvät laskut kerään lokerikkoon, jossa on päivämääräjärjestys.
Tietokoneelle merkitsen muistutuksiin esim. eräpäivät varmuudeksi, niin ei tarvitse joka päivä miettiä – aikaa jää muuhun kuin asiakirjojen tai maksujen murehtimiseen.

-Sini


Kerääntyvät paperit yhteen paikkaan (koriin, lokerikkoon, pöydän kulmalle) ja siitä sitten, kun aikaa liikenee, mappeihin. Numeroidut välilehdet helpottavat arkistointia ja nopeuttavat etsintää. Aikanaan ohjelmanumeroksi myös mappien siivous vanhoista papereista niin riittää hyllytila.

-Tiina


Ihan vanhanaikaisesti ja yksinkertaisesti vaan käyttöön muutama mappi, ja paperi kerrallaan mappiin, niin ettei jätä niitä lojumaan mihinkään. Se on sitten makuasia, miten tarkkaan haluaa lajitella, voi tehdä myös sekalaisten asioiden mapin, tärkeintä on, ettei jätä papereita pöydille lojumaan, muuten niistä hetken päästä tulee kaaos.

-Apris


Minä hoksasin ostaa paperisilppurin ja sitä mukaa kun uuttaa paperia tulee niin vanhat silppuriin…. kätevää….=D ….ja tosi kevyt kantaa ulos, kun ei paina paperipussi paljon…=D ….ja jos ei halua silputa vähemmän tärkeitä, niin kansioon välilehtien kans…=D

-HelenaTuulikki


Vanha kunnon kodin mappi. Se pitää myös inventoida ainakin kerran vuodessa ja heittää vanhentuneet roskiin. Taskut/muovitaskut omille asioille esim. lääkärikulut jne.

-Leena


Olen laittanut paperit kansioihin ja hakemiston avulla löydän aina oikean välikön. Kansiotaskut auttavat jos ei halua rei`ittää kaikkia papereita.

-Mappi-tyttö


Säästän vain erittäin tärkeät paperit ja muut hävitetään.
Verotukseen liittyvät paperit ovat mapissa vuosittain omissa muovitaskuissa kansiossa ja aina kun tulee jokin kuitti tai kirje laitan sen muovitaskuun. Sama vakuutuspapereissa. Verokansiossa minulla on auton rekisteriote heti alussa, sitä tarvitaan sitten kun auto myydään ja tiedän missä se on kun näen sen pari kertaa vuodessa täyttäessäni veromappeja. Todistukset, omat, puolison ja myös lasten on samalla tavalla kansoissa. Laskut hävitän kun ne on maksettu, jos tulee ongelmia niin tiliotteelta näkyy mitä on maksettu, ja monet laskut tulevatkin sähköisenä.
Eli kaikille oma laatikko tai kansio ja paperit täytyy laittaa sinne heti kun saa ne käsiinsä, Se vaatii viitseliäisyyttä noin minuutin mutta palkitsee sitten kun sitä tarvitaan. Päätöksen teon hetkellä on hyvä myös miettiä onko paperi säästämisen arvoinen, jos ei ole niin hävitykseen. Esim koulun tiedotteet voi hävittää tai jos haluaa niin arkistoida johonkin lapsen muistolaatikkoon.
Sama toimii koulukuville, kummallekin lapselle on oma valokuvakansio ja niiden kanssa säilytän liimalappurullaa ja kun koulukuva tulee niin liimaan sen heti kansioon. Samalla on kiva katsella vanhojakin kuvia kerran vuodessa.

-Haapanen


Tärkeät paperit kansioon ja kansio laatikkoon pois näkyvistä. Luetut lehdet heti kassiin ja arkkuun piiloon odottamaan viemistä keräykseen/kerran viikossa… Kerran viikossa siivous ja kodin katsastus/turhakkeet pois. Hyvien viikkolehtien kierrätys kavereille/naapureille…

-Telle


En ole vielä totaalisesti onnistunut siinä, mutta nyt jokainen röykkiö sisältää samaan asiaan liittyvät paperit. Röykkiöitä on muutama enemmän, mutta ovat pienempiä. Keittiön ruokapöydällä on hyvä lajitella papereita ja mapittaa ne, jotka tulee säilyttää hallitusti. Vielä kun osaisi eritellä ne oikeasti tärkeät ja säilytettävät paperit niistä, joita ei tarvitse säilyttää.

-Tiina Tomera


Kehottaisin lukemaan Konmari-kirjan, jossa opastetaan luopumaan melkein kaikista papereista. Nekin, joita pitää säilyttää, voi suurelta osin skannata tietokoneelle sähköiseen muotoon. Minulla on kotona vain kaksi kansiota (sekin siis liikaa) tärkeitä papereita ja heitän niitä menemään aina sitä mukaa kun uusia tulee ja vältän ylipäätään uusien papereiden säilömistä. Esim. laskuja ei tarvitse enää tilata kotiin paperisena kun ne saa sähköisenä verkkopankkiin ja palkkakuitteja tarvitaan vain viimeisin (oikeastaan senkin voi tarvittaessa pyytää palkanlaskijalta). Paperikasan kimppuun siis ajatuksella, että ne kaikki voi heittää menemään! Papereista luopuminen on vapauttavaa ja harvemmin paperit tuovat iloa elämään, ellei kyseessä ole kirje ystävältä tai iloa tuonut päättötodistus.

-Vapautunut


Kodinkansio eli sellainen kansio, jossa on monta eri taskua. Salkkumallinen kätevä kapistus. Paperit heti sellaiseen ja kätevintä on jos on vielä pari erilaista, jossa yhdessä säilöö papereita ja yhdessä on ajankohtaiset ja pian tarvittavat paperit. Myös pahvinen kulmalukkokansio on kätevä, siihen voi laittaa vaikka maksettavat laskut ja siirtää sitten sinne kodinkansioon kun asia on hoidettu. Kulmalukkokansioihin on helppo kirjoittaa otsikko mitä papereita sisältää ja ne ovat ohuita, eivät vie paljoa tilaa!
Tärkeintä on hoitaa paperit HETI oikeaan kansioon, muutoin seuraa kaaos. Sama se on kaikessa siivoamisessa.

-R.


Aina syntyy jokin pino, jonka ”katson sitten kun ennätän”. Nykykäytäntöni: Kerran viikossa pinon selvitys. Aakkos/asiajärjestykseen mappiin muovitaskuihin. Päästäksesi alkuun: Kannattaa ottaa jo ”arkistoitu” pino (jotka todellisuudessa ovat selvittämättömiä) käsittelyyn joka ilta niin, että jäljellä on vaan tärkeimmät. Itse aloitin aikoinaan ”suururakan”, että lipaston laatikosta paperipino sohvalle ja kirjoitin paperille otsikoita, miten tulen arkistoimaan. Silloin tallessa oli jopa ensimmäisen pankkikorttini sopimuspaperi. Heh, mitä sillä teen? Useita kortteja tullut jälkeenpäin. Osan olen skannannut tietokoneelle, näin tilankäyttö on minimaalinen. Säilytä vaan ne jotka todella tarvitset. Takuutodistukset, vakuutuspaperit (ne ovat jo sähköisessä muodossa)…. kerran vuodessa koko kansion sisällön tarkistaminen ja turhien poistaminen. Tietysti, jos näet vaivan ja skannaat kaikki koneelle, niin siellä ovat kansiossa. Pilvipalvelun hyödyntäminen lisäksi. Tsemppiä arkistointiin.

-Sanitta


Skannaan tai kuvaan takuukuitit ja tarpeelliset käyttöohjeet. Laitan paperit ja pahvit kierrätykseen.

-Tarpeettomat pois


Minä selvisin paperikasoista, kun kävin ostamassa tavallisia mappeja ison laatikollisen sekä niihin välilehdet ja isoja muovitaskuja. Sitten aloin järjestelmällisesti mapittamaan papereita niihin pienen kasan kerrallaan, etten väsähtäisi alkumetreillä 🙂 Jokaisen paperin kohdalla, minkä kasasta otin, mietin, että tarvitsenko sitä koskaan. Jos tulin siihen tulokseen, että tarvitsen, niin sitten mapitin sen. Noin kerran vuodessa/kahdessa heitän pois mapeista sellaiset paperit, joita ei enää tarvita.
On ilo, kun tarvitsee katsoa jotain laskua tms. ja löytää sen heti sille kuuluvasta mapista! Minulla tämä toimii, joten miksi ei jollakin toisellakin 🙂

-Leena


Laita mappiin välilehdet. Kirjoita välilehtiin papereiden aihe esim. ostot, laskut, verot jne. Mapita tärkeät paperit näin. Aina löydät oikeat paperit omasta paikastaan.

-sihteeri


Laskut heti maksuun
Hoidettavat jätän näkyville ja pyrin hoitamaan pian
Skannaan, jos on löydettävä tai säilytettävä
Selvästi roskikseen menevät pois
Hoidetut laskut, ehkä kiintoisa, saattaa olla tärkeä joskus, voisin joskus arkistoida tai en tiedä mitä teen laitan tulojärjestyksessä pinoon. Joskus joudun hakemaan pinosta, mutta tiedän sen olevan ajanmukaisessa järjestyksessä. Jos olisin haettavan arkistoinut, niin vaihtoehtoisia mappeja olisi monia. Joskus pinosta löytyy tärkeäksi muuttuneita papereita.

-Jukkavaan


Olen karsinut kaikki turhat paperit pois ja siirtynyt kaikissa mahdollisissa papereissa sähköisiin versioihin.

-Sari


Saatuasi paperin päätä heti, mitä teet sille. Tarpeettomat heti paperinkeräyslaatikkoon, -kassiin, tai muuhun keräyspaperinkokoamispaikkaan. Jos se on lasku, kutsu tilaisuuteen, sairaalaan tms., laita heti omaan paikkaansa, vaikkapa laatikkoon, mappiin tai punaiseen muovitaskuun, jossa lukee MÄÄRÄAIKAISET ja jolla on määräpaikka esimerkiksi kirjahyllyssä, työpöydällä tai lipaston laatikossa. Merkkaa myös määräaika ja mahdollinen vastauksen antamisen määräaika heti kalenteriisi. Asian tultua hoidetuksi hävitä paperi heti tai tarvittaessa säilytä se omassa paikassaan. Omat paikat voi olla esim. kuiteille (verotuksessa tarvittavat ja takuukuitit erilleen!), joita voi säilyttää esim. käytetyissä isoissa kirjekuorissa, vakuutuspapereille, lääkäriasioille, auton ja muiden kulkuneuvojen rekisteröinti- yms. papereille. Jos Sinulla on kotona asunto- tai muita osakekirjoja tai muita arvopapereita, hanki pieni paloturvakaappi tai -lipas niitä varten. Pankin tiliotteille yms. myös oma paikkansa. Joskus mahdollisesti katsottavat lehdet yms. koriin tai muuhun määräpaikkaan, joka määrävälein tyhjätään paperinkeräykseen. Kaikki siis kerralla paikalleen, järjestys ei tule tekemällä vaan pitämällä!

-Erkki


1/ mietin mitkä asiat ON SÄILYTETTÄVÄ! Kuinka monta?
2/ hankin ko lukumäärän uusia mappeja
3/ nostin koko röykkiön työpöydälleni
4/ aloitin reunasta lajittelun
5/ ne paperit jotka kuuluivat tuohon ykkösessä mainittuun sarjaan, saivat oman mappinsa ja lopuille kylmästi roskis tai taistelussa tyhjentynyt vanha mappi nimikkeellä private sekalaiset
Tämä työ kesti 8 vuorokautta (enimmäkseen päiviä-jonkun myöhäiseen iltaan) Olin todella tyytyväinen päättäessäni: Tältä oksalta ei toiste ammuta!

-Paula


Minulle on kertynyt vuosien – itse asiassa vuosikymmenien – aikana todella paljon papereita, joiden karsimista olen tehnyt usein. Karsimisesta huolimatta paperikasoja ilmaantuu yhä uudelleen. Kunnolla järjestäminen on lykkääntynyt, kun uudet projektit ovat vetäneet enemmän puoleensa kuin järjestäminen. Nyt uudessa ammatissani RMP motivaatiovalmentajana olen vähitellen alkanut ymmärtää, miksi näin on käynyt ja myös sen, mitä voin tehdä asialle. Olen tehnyt papereitten järjestämisestä ’aarteiden etsintää’ ja sellaiseksi sen todella koen yhä suuremmassa määrin aloitettuani Motivaatioportfolion kokoamisen. Prosessiportfoliooni voin aluksi tallettaa kaikki kiinnostavat jutut, joiden järjestämiseen voin hyödyntää tärkeimpien motiivieni, ts. perustarpeitteni tuntemusta. Arkistoin ne motiiveittain (mm. syöminen, fyysinen aktiivisuus, uteliaisuus).. Lisäksi teen nk. showcaseportfoliota, jonka voin esitellä muillekin. Siihen talletan tärkeimmät löytöni ’aarrekasoistani’. Usein löydän todella innostavia juttuja, joita nyt jälkeenpäin ymmärrän uusista näkökulmista. Papereiden järjestämisestä on tullut avartava – ei ahdistava – kokemus.

-Aarteiden etsijä


Kannattaa ottaa kansio(t), joihin eritetään eri asioiden perusteella. Tärkeät paperit muovitaskullisiin rei´itettyihin suojiin.

-Tvkh


Tärkeille: reijitys ja mapitus, omiin kansioihinsa, käyttäen välilehtiä. Kodista ei saa tehdä museota, joten turhat heti poistoon. Käy välillä puhdistusta vanhoissa jo arkistoiduissa mapeissa.

-Riitta Orvokki


Kuljen läppäri mukana. Ei tarvitse kokousmateriaalia tulostaa turhaan. Töissä jnk verran on tulostettava papereista, jolloin oikealla puolella tehtävät työt ja vasemmalla tehdyt työt. Kun tehtyjen töiden pinkka kasvaa, sieltä vain pieni osa siirtyy arkistoon, loput joko silppuriin tai paperikeräykseen

-Papu


Tutkimusten mukaan epäjärjestys on merkki älykkyydestä, joten miksi antaa olettaa muuta siistimällä työpöytää? Esimerkiksi Albert Einstein, Thomas Edison ja jopa Steve Jobs työskentelivät kaikki epäjärjestyksen keskellä. Einsteinin myös tiedetään pohtineen seuraavaa: – Jos sekainen työpöytä on merkki sekaisesta mielestä, mistä tyhjä työpöytä sitten on merkki?

-RipaRapa


Mappiin ja mappiin! Selkämykseen sisällön nimi ja vuosi. Voi laittaa nätisti oven taakse kaappiin.

-Raija


Mapitus on avainsana! Vähemmän tärkeät pöydälle lokerikkoon ja säännöllisesti sitä sitten tyhjennän roskikseen, ettei röykkiöt keräänny. Päivän päätteeksi siivoan pöydän, mitään röykkiöitä ei pääse koskaan kertymään ja kaikki tärkeät paperit löytyvät aina mapista, vähemmän tärkeitä ei tarvi kerätä… Mukava lähteä kotia kun työpöytä on siisti ja vielä mukavampi aloittaa aamu kun työpöydällä ei ole paperiröykkiöitä 🙂

-ode


Mappihyllyssäni on tilaa 13:lle kansiolle. Hankin niitä juuri tuon 13 kpl, kauniinvärisiä ja samanvärisiä kaikki. Askartelin niiden selkäpuolelle kuhunkin samanlaiset pikkukortit kauniilla fontilla kirjattuna, mitä mikin kansio pitää sisällään. Iloinen ja huomiota herättävän kaunis sisustuselementti, tulee huomatuksi aina positiivisella tavalla.
Toinen jekkuni liittyy niihin paperipinoihin, joissa on ’sitä sun tätä’, käyn niitä läpi pari kertaa kuukaudessa ja aina löytyy paljon pois heitettävää, vanhentunutta ja tarpeetonta. Kun tämän tekee säännöllisesti, oppii kriittiseksi arvioijaksi materiaalin käyttöarvosta ja hyödynnettävyydestä, bonuksena ajantasainen tieto ja käsitys siitä, mitä rullakaapin suljettujen ovien takana on, kun taas yhtenä hetkenä etsii ja etsii jotakin.
Paljon hukka-aikaa kuluu erilaisten paperien etsimiseen. Tuo systemaattinen katsaus & saneeraus sopivin välein auttaa tilanteen hallinnassa.

-Birgitta


Ensinnäkin kaikki paperit tulee käydä läpi. KAIKKI! Siinä menee aikaa mutta kannattaa. Sen jälkeen julmasti kaikki turhat roskiin. Jos yhtään tuntuu että tarvinkohan tätä lappua vielä niin ei, et tarvitse. Loput paperit täytyy lajitella ja jokaisella lajille oma kansio, minkä kanteen selkeästi kirjoitettu, mitä kukin kansio sisältää. Käytössä olevat paperit voi pitää esim. Laatikossa, mistä ne on helppo ottaa esille. Heti kun paperia ei enää jatkuvasti tarvitse, laitetaan se sille tarkoitettuun kansioon tai roskiin. Paperin määrää voi myös etukäteen vähentää, tilaamalla esim. E-laskuja tai laittamalla laskut suoraveloitukseen.

-Annimama


Olen kuullut neuvon, että käsittele yhtä paperia vain kerran.. Tarkoittanee, että päätä mihin se kuuluu ja laita se välittömästi sinne.
Toinen lause, jonka olen kuullut, on: Järjestys ei säily tekemällä, vaan pitämällä.

-Samma här


Värikoodatut muovitaskut´:
Vihreä – ei toimenpiteitä
Sininen – tärkeä mutta ei akuutti
Keltainen – tärkeä, vaatii toimenpiteitä
Punainen – akuutti
Lomakelaatikosto jokaiselle värille omansa niin näkee heti tilanteen.
Toimii kotona ja töissä 🙂

-Kirsi


Mapitus heti asioiden hoitamisen jälkeen. Muutama mappi eri asioille, lävistäjä lähellä reikien tekoa varten ja sitten mappiin ja mappi hyllyyn. Ei vie kauan. Kaikki tarvittava löytyy mapista.
Sähköisesti: nimikoidut kansiot, joihin heti tietojen taltiointi. Varmuuskopio samoin icloudiin tai dropboxiin. Asiakirjojen nimikointi systemaattisesti, joillain vanhatkin asiakirjat löytyvät helposti etsi-komennolla.

-Eppu


Laitoin kunnon kansioon välilehdillä erotellen. Välilehdissä otsikot aihepiireittäin. Tiedotteet ja ohjeet ensin. Kansiota tulee välillä perata ja tyhjentää jotta pysyy siistinä.

-työmyyrä


Paperit järjestykseen: Skannataan tai kirjoitetaan koneelle. Tehdään kansiot ja sähköiset paprut heitetään niihin.
Joka ei tee koneella, sama juttu fyysisten esineitten kanssa. Otetaan kansio, jonne välilehdet ja niiden taakse jokainen säilytettävä paperi. Mikäli jotakin aihetta tulee paljommin, tehdään oma kansio sellaiselle.
Ne paprut, jotka vaativat toimenpiteitä, jätetään pöydälle ja tehdään ne toimenpiteet. Vasta sen jälkeen arkistoon.

-Amitonihappo


On mukavaa kun löytää etsimänsä sieltä missä sen kuuluu olla. Eli sana Järjestelmällisyys on avain kaikkeen sekä Rutiini. (sekä sanat: heti eikä viidestoista) Ja mielellään poissa lasten silmistä ja sormista varsinkin. Kenties pieni kurssi kirjanpidossa auttaa jos oikein vaikeeksi menee. Ja kun heti laittaa tärkeän paperin vaikkapa tärkeän paperin mappiin, senkin voi järjestää moneen järjestykseen, ja maksamattomat laskut eräpäivän mukaan omaan lokerikkoon (ja näkyville itselle jotta muistaa.) Kaikki mitä tulee mieleen sitten kun olen vanha on hyvä miettiä rutiinit ajoissa. Minulle ei koskaan tule muistikatkoja <- mottoni aina tonne 25seksi.. nyt kadun niitä sanoja. Kirjoitin senkin lapulle (älä koskaan sano minulle ei koskaan) ja laitoin sen oveen jotta näen sen kun poistun kotoa.
Hyvä on opettaa lapsiakin pitämään tavarat/paperit järjestyksessä ja että pikku sormi ei saa koskea joka paikkaan. Ei se niin vaikeata ole eihän, ja kun rutiini opitaan aikaisin, sen tekee automaattisesti, ja elämä helpottuu, ei tarvii ajatella pikku arkiasioita, ja saada harmaita hiuksia 30senä 🙂
Varmasti jotain jäi taas puuttumaan (sanoja oikeista väleistä)

-Gina


Tärkeät paperit siirtyvät riippumappeihin tai kansioihin niille varattuun kaappiin. Lehdet ja muut vähemmän tärkeät laitetaan kierrätykseen tai viedään muille luettavaksi. Jossain etuoven ja keittiön välillä pitäisi olla postille tarpeeksi selvä paikka, johon ne eivät kerry mutta siirtyvät joko tärkeisiin mappeihin tai kierrätykseen.
Kannattaa käydä Ikeassa mutka, sieltä saa ideoita.

-Hellu


Tietenkin sanoisin, että laita heti kaikki paikoilleen.( ei tämä toimi läheskään aina, helppo sanoa näin). Minulla on sellainen lokerikko jossa monta lokeroa, ja lokeroiden päätyihin lappu mitä sisältää. Sinne kiireessäni laitan aina eri lokeroon kuluvat paperit. Sitten kun lokerot täyttyvät on pakko jo alkaa laittamaan paperit mappiin tai mikä on niiden järjestyspaikka..

-Heta63


Mapit apuun. Oma mappi Veroille, välilehdet vuosiluvun mukaan. Mappiin lisätään verovuoden kohdalle kaikki verotukseen liittyvät liput ja laput, kuitit ym. joita tarvitaan/on tarvittu veroilmoituksen teossa. Vakuutukset mappiin auto, talo, henkilö… välilehdin varustettu. Kun uudet ehdot tulee, hävitä vanhat Korvausvaatimukset/korvauspäätökset taas oikeaan välilehden kohtaan. Talon laskut osoitteen mukaan mapitettuna; sähkö, vesi, jätehuolto, vastikkeet, vuokrat ym. Operaattoreiden sopimukset, laskut numeron/käyttäjän mukaan. Tuotteiden käyttöohjeet ja takuukuitit mapitettuna ostopäivämäärän mukaan. Säilytysaika aina sen mukaan, minkä katsot tarpeelliseksi. Jos ei tarvetta säilyttää, hävitä! Sama toimii myös sähköisenä, oma mappi verot, vakuutukset, operaattorilaskut jne, … Mitä kukin tarvii omalla osallaan.

-Mökö


Säästän ainoastaan verotukseen liittyvät paperit ja lääkärikäynteihin liittyvät paperit, mahtuu hyvin yhteen mappiin. Takuukuitit ja mahdollisesti tarvittavat ostokuitit skannaan sähköisesti. Esim. S-Pankilla on palvelu että kuitit saa suoraan sähköiseen arkistoon. Kaikki mahdolliset laskut olen pyytänyt sähköisesti. Käytännössä juuri mitään ei tule enää paperilla.

-Muumi


No problem. Hanki mappi/mappeja ja välilehdet. Kirjoita indexisivulle mitä missäkin välissä on ja aina kun paperia tulee, laitat sen heti oikeaan väliin, kun olet paperissa pyydetyn/olevan asian hoitanut. Näin helppoa se on. Ja jälkeenpäinkään, kun satut tarvitsemaan kyseistä paperia, ei tuhraannu turhaa aikaa etsimiseen.

-Järjestelijä


Vähemmän tärkeitä papereita ja lehtiä varten meillä on kori takaeteisen oven pielessä. Siitä ne sitten kipataan autokatoksen paperinkeräysastiaan, joka tyhjennetään silloin tällöin kylällä kaupan lähellä olevaan isoon paperinkeräyssäiliöön.

-Mummeli


Minä käytän värillisiä muovitaskuja, sekä mapitan ja papereiden väliin laitan värillisiä välilehtiä. Kokonaan kun ei voi olla vielä paperiton. Osa tietysti löytyy esim. vakuutuspaperit netistä vakuutusyhtiössä olevasta omasta kansiosta omien salasanojen takaa.

-Päivi


Ota kansio. Laita papereita sinne ja siivoa sitä säännöllisesti, että se pysyy ajan tasalla. Käytä paperisilppuria, oikein hyvä väline. Jos tulee paperilaskuja niin muuta sähköposti laskuiksi. Tai e-laskuiksi. Tämäkin auttaa paljon, koska laskuja tulee kuitenkin. Älä tulosta tai kopioi jos et oikeasti tarvitse.

-Jenna


Minulla on mapit kaapissa vakuutuspapereille (välilehtineen), toiminimeni kuiteille, kirjanpidolle ja esittely-/myyntimateriaaleille ja todistuksilleni, Lisäksi on mappi tärkeille papereille kuten sopimuksille, takuutodistuksille, vihki- ja kuolintodistuksille, autopapereille jne. Mapit kaikille ja kannassa merkintä mitä sisältävät. Usein tarvitsemani mapit ovat värikoodeilla, jotta olisi helppo ottaa tarvitsemani. Työpöydälläni on paperilokerikko maksettavia laskuja, tarjouksia ja kesken olevia paperiasioita ym. varten. On myös toinen lokerikko kirjekuoria, muovikelmuja ja väripapereita varten, sekä laatikko tulostuspapereille. Lisäksi lehtikoteloita säästämilleni artikkeleille, lehtileikkeille ja lehdille. Lisäksi mappi lempiresepteilleni. Paperivalokuvanikin ovat kaikki järjestyksessä albumeissa. Nyt kun sitä ajattelee, niin huomaa kuinka paljon paperimateriaalia oikeastaan onkaan, Minä kyllä löydän nopeasti tarvitsemani.

-Tuula


Papereiden järjestys säilyy kun laittaa tärkeät paperit kansioihin ja erottaa eri asiat välilehdillä. Esimerkiksi sähkölaskut, vesilaskut, vuokrat, liittymäsopimukset, omiin lokeroihin. Maksamattomat laskut eri paikkaan. Tarpeettomat paperit pyrin hävittämään heti kun olen ne lukenut. Kun laittaa kaikki heti paikoilleen, välttyy turhalta etsimiseltä.

-Maijamaarit


Ostan paljon edullisia kuminauhakansioita ja niihin kivanvärisiä nimilapputarroja. Kansioilla on oma paikkansa hyllyssä ja paperit löytyvät niistä helposti. Kaikki turhat laitan heti kierrätykseen, en jätä pyörimään työpöydälle.

-Johanna


Mapit jokaiselle asialle tai määrästä riippuen. Välilehdillä erottaen eri tyyppiset asiat. Papereiden laittaminen säännöllisesti paikoilleen. Määrästä riippuen kerran päivässä tai viikossa. Ei päästetä kaaosta etenemään. Aika ajoin käydään läpi mappi ja hävitetään turhat. Säännöllisyys kaikessa tärkeintä. Kyllä se siitä! Minulla on esim. lastenlasten piirustuksille oma mappi. Heille ja minulle kiva välillä katsoa mitä ovat aivan pieninä piirrelleet.

-Mummo vm.59


Minulla on lokerikko joka on merkitty: keskeneräiset/ maksetut/ ym.

-Marjo


Laskut ja muut verotusta varten tarvittavat asiapaperit menevät heti mappiin. Muut saman tien revittynä (henkilötietosuoja) paperinkeräykseen. Merkitsen menot ja tulot exel-taulukkoon. Tiedän siitä heti, jos olen ostanut enemmän kuin oli tarpeen. Nykyään harvemmin, koska seuraan menojani. Sisarusten lasten piirustuksia en ikinä laita pois. Muut vien kerran viikossa paperinkeräykseen. Prisman kassi kun täyttyy, silloin ulos. Samalla lenkille??

-Keula64


Maksetut laskut ja lääkäripaperit omiin kansioihin joissa välilehdillä jaettu eri osiot. Ja aina vanhemmasta päästä heitetään noita papereita roskiin (poltetaan ne). Käyttöohjeet taas muovipussiin ja kaappiin. Sieltä ne löytyy tarvittaessa. Ja nykyaikana on helppoa siirtää laskut nettipankkiin joten papereita ei tule enää kovinkaan paljon postiluukusta sisään! Tsemppiä! 🙂

-Paperisotku pois!


Kansiot on keksitty. Heti kun postin saa käsiin, tarpeeton paperinkeräyspussiin, tarpeelliset maksetaan ja mapitetaan kansioon. Teen joka vuodelle oman vuosikansion jonne laitan säilytettävät paperit ja tositteet ja ne säilytän myös sen 6 v. (jopa pidempään ja sitten 6v jälkeen silppurilla silppuamalla hävitän tarpeettomat).
Sitten minulla on paperista tehdyt taskut (A4 joka taitettu2-osaan ja teipattu 1 sivu kiinni) joissa säilytän ne kassakuitit jotka haluan säilyttää esim. vaatekuitit joita voi tarvita, jos vaate ratkeaa vaikka saumasta ensi käytössä tmv.

-kuittijemmari


Mappi on hyvä pitämään paperit järjestyksessä.

-Sakke


Pitämällä silppurin toimintavalmiina 24/7! Heittämällä kaikki mainoslehdet ja irtomainokset roskiin samana päivänä kun ne postilaatikkoon tippuvat. Oli sitten luettu tai ei. Jokaisella perheenjäsenellä nimetty lomakelaatikko suljetun kaapinoven takana. Sinne pistetään koulupaperit, lääkärinlausunnot ym. Lomakelaatikko tyhjennetään kesäloman alussa ja joululomalla. Tarvittaessa paperit heitetään silppuriin, pakko säästää -paperit arkistoidaan kunkin omaan kansioon. Tilataan päivälehti digitaalisena ja laskut e-laskuina. Sairaskertomustekstit ja lääkärinlausunnot oma kannassa.
Minulla 7 lasta, papereita riittää! Tiedän, mistä kysyjä puhuu.

-Ison perheen äiti


Mapitan aina kaikki laskut aikajärjestykseen. Ja samassa mapissa on osio tärkeille papereille, johon laitan ne läpinäkyviin muovitaskuihin. Opettelin tämän tavan, kun papereita oli hukassa. Voi tuntua *toimistomaiselta*, mutta kaikki löytyy aina tarvittaessa.

–piksa-


Itse olen ollut aina vähän röykkiö ihminen. Opettelin laittamaan paperit niille kuuluville paikoille. Hankin mappeja ja muita käteviä tarvikkeita. Kaikille lipuille ja lapuille on heti oma paikkansa. Osa pois, osa hetkeksi säilöön, osa pidempään. Samoin lehdet. Luetut aina tehokkaasti eteenpäin tai omaan paikkaansa. Mahdollisimman paljon sähköisiä laskuja ja asiakirjoja.
Hyvä käydä säännöllisin väliajoin läpi!

-Kirsi


Älä siirrä asioita tuonnemmaksi paremmalle ajalle sitä ei kuitenkaan tule. Itse olen muutaman vuoden tehnyt kaikki heti pois (pienet ja isot) niin niitä ei tarvitse sen koomin miettiä vaan ne voi unohtaa. Ei ole ollut kiire moneen vuoteen ja fiilis on hyvä kun kaikki on tehty.

-Lean-papparainen


Tärkeät paperit kansiossa, vähemmän tärkeät muovitaskuissa. Ja turhien papereiden karsiminen aika ajoin.

-E


Käytän muovitaskuja, joihin olen maalarinteipillä merkinnyt, mitä mikin sisältää. Näin pysyvät tärkeät ja vähemmän tärkeät erillään. Sisällön voi erottaa muovin läpi. Käytän myös värikoodattuja muovitaskuja. Näihìn oppii nopeasti.

-Merja